13 desember 2009

Kakemenn

I dag er det tredje søndag i advent og Sancta Lucia - dagen...

Hele familien har vært på besøk hos en av mine barndomsvenninner som serverte nyyydelige lussekatter. Dermed valgte jeg å gjøre det enklere med kosen til søndags-barneTV'et hjemme! Bakte noen herlige, myke kakemenn etter en oppskrift jeg fikk fra en venninne. Og disse gjorde virkelig suksess som kos for barna så vel som hos meg selv og min kjære mann etter en litt tidligere kvelds enn ellers...
Disse er virkelig verdt å prøve - men de må spises innen ikke alt for mange dager etter de er bakt, ettersom de altså er myke og ikke like oppbevaringsvennlige som vanlige kakemenn...


OPPSKRIFT

1ltr hvetemel
3ts hjortetakksalt/hornsalt
1ts vaniljesukker
3,5dl sukker
150g smør
3dl melk
Smelt smøret og bland i melken.
Rør inn de tørre ingrediensene til du får en klumpefri deig.

La deigen hvile i noen timer før du kjevler ut deigen og trykker ut figurer.

Stekes på 180grader i ca 8-10min.












Til høyre ser du forresten et utsnitt av bildet over. Det viser fyrstikkesken som min kjære sønn på 4år har laget nå til jul :o)
Det er gøy å ta med barna inn i det kreative hjørnet også ;o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Da blir jeg glad! :oD